�Szent Márton Savaria dicső szülöttje, ki a szegény koldussal
megosztottad palástodat" � könyörögj érettünk! Ezt imádkozzuk a Szent
Márton-litániában. Mártont a továbbiakban a litánia úgy említi, mint a
valódi tökéletesség mintáját, a katonák dicsőségét, a szerzetesek
példaképét, a bálványok bátor lerombolóját, az igaz katolikus hit
terjesztőjét.
Erényei között szerepel mélységes alázata. Olyan ember volt, aki hitből
élt. Életéről krónikák, legendák, himnuszok emlékeznek meg, hirdetik
munkásságát, ismertetik csodás cselekedeteit. Tiszteletére kápolnák,
templomok épülnek. Települések neve őrzi emlékét, városok választják
védőszentjükké. Franciaország pártfogóját tiszteli benne.
Márton gyermek és ifjúkora
Márton Kr. u. 316-ban vagy 317-ben született Savariában. Szülei
jómódban élő pogányok voltak. Apja a római légió tisztjeként szolgált.
A források tanúsága szerint édesapja és édesanyja valószínűleg szláv
eredetű volt, bár egyes történetírók kelta származásukat is
lehetségesnek tartják.
Márton apja jutalmul Itáliában földbirtokot kapott, így
a család Itáliába költözött. Gyermekkorát Márton Ticinum (Pavia)
városában töltötte. Alig 12 éves, amikor azzal a gondolattal
foglalkozik,
hogy keresztény lesz és remeteként éli le életét. Szülei akarata
ellenére, azok beleegyezése nélkül kérte felvételét a keresztények
közé. A püspök kézrátétele a 12 éves Mártont hittanulóvá, katekumenné
avatta. A pogány szülők nem nézték jó szemmel, hogy gyermekük az új
vallást követi, igyekeztek ettől eltéríteni. Egy római rendelet
értelmében a katonák fiainak be kellett lépniük a légióba és ott
meghatározott ideig szolgálatot teljesítettek, vagy valamilyen hivatalt
kellett vállalniuk.
Márton a katonaságnál
Márton 15 éves korában apja kívánságára jelentkezett katonai
szolgálatra. Egy gyakorló lovascsapathoz került, mivel nagyon fiatal
volt. 19 éves korában lett ténylegesen katona. Szolgálatának éveiben
magatartása példamutató volt, méltó egy katekumenhez. Mindig talált
lehetőséget erények gyakorlására. Katonaéveiről szóló feljegyzések
megemlítik szerénységét és szolgálatkészségét. Mint katona kivívta
társai megbecsülését.
Légióját Galliába, Franciaországba küldték, ahol Amiensben teljesített
szolgálatot. Az Amiensben töltött évek egyik eseményéről, amely még
megkeresztelkedése előtt történt, minden életrajzírója megemlékezik.
Különösen kemény tél volt Galliában, sokan meghaltak a nagy hidegtől.
Márton minden ruháját elajándékozta a szegényeknek, csupán a rajtalévő
ruhadarabok maradtak meg. Egy napon késő este, járőrszolgálatból
hazatérőben didergő koldussal találkozott. Köpenyét kardjával
kettéhasította és az egyik felét a koldus vállára borította. Másnap
álmában Krisztust látta abban a köpenydarabban, amelyet a fázó koldusra
terített. Krisztus így szólt a fiatal katonához: �Márton, a hittanuló
öltöztetett engem ebbe a köpenybe."
339-ben, 22 éves korában keresztelkedett meg, szolgálati helyén,
Amiensben. A kereszténnyé lett fiatal katona parancsnoka kérésére
még két évig szolgált a légió kötelékében.
A hadseregből való távozása előtt, 341-ben barbárok támadtak Galliára.
A császár � Constans � az ütközet előtt személyesen buzdította
katonáit. Név szerint szólította őket és ajándékot adott át nekik.
Márton nem akarta az ajándékot elfogadni és ennek okát közölte is az
uralkodóval: a császárt szolgálta eddig, ezután Istent kívánja
szolgálni. Ő viszont a csatától való félelemmel vádolta meg Mártont és
ezzel magyarázta a seregből való kilépésének okát is. Márton a
méltatlan vádat visszautasította és a császárnak azt válaszolta, hogy
másnap a hadi felszerelés nélkül, Isten nevével az ajkán és a kereszt
jelének a védelme alatt megy majd a csatába.
Az ütközetre azonban nem került sor, mert a barbár frank sereg
követeket küldött a császárhoz és békét kért. Az ellenség kérése,
békeajánlata a császárnak is meglepetést okozott. A csodának is
nevezhető fordulat egy súlyos veszteséggel járó csatát akadályozott meg.
Márton miután elhagyta a katonaságot, felkereste a szentéletű
poitiers-i püspököt Hiláriust és felajánlotta neki szolgálatát.
Hilárius kitűnő segítséget kapott Márton személyében, akit hamarosan
diakónussá akart szentelni. Márton azonban alázatosságból méltatlannak
tartotta magát erre a tisztségre. Az egyházi rangfokozatok legalsó
lépcsőjén kezdte szolgálatát és csak később vette fel a diakonátust a
poitiers-i püspök kezéből.
Márton hazatérése Pannóniába
Márton nem töltött hosszabb időt Poitiersben. Álmában utasítást kapott,
hogy térjen vissza szülőföldjére, Pannóniába és ott hirdesse Krisztus
igazságát. Szülei Itáliából már korábban visszatértek Savariába.
A fiatal diakónus 355-ben hagyta el Poitierst. Útközben
hirdette az evangéliumot, térítette a pogányokat. Pannóniába történő
útja során számos viszontagság érte. Egy alkalommal rablók támadták
meg, de látva bátorságát, nem bántották, sőt egyik támadóját meg is
térítette.
Életrajzírói másik eseményt is feljegyeztek, amely útja
során történt vele. Útközben Mártonnak többször megjelent egy alak,
aki újból és újból közölte vele, hogy bármerre megy, bármit cselekszik
is, az ördög mindenütt ott lesz, kíséri mindenhová.
Hazatérése után Savariában megkezdte térítő munkáját. Édesanyját is a
keresztény hitre vezette és megkeresztelte. A hagyomány szerint az
egykor a szombathelyi Domonkos templom előtt álló kút vizével
keresztelte meg. A kút helyén ma Rumi Rajki István szép Szent Márton
szobra áll. Apja továbbra is a pogány hit követője maradt.
Missziós munkája szülőföldjén nem volt zavartalan. A 4.
században erősen fellángolt az eretnek ariánus mozgalom. Az ariánusok
a keresztény hitet bátran hirdető Márton ellen támadtak. Elfogták,
megvesszőzték és elkergették Saváriából.
Az Itáliában töltött évek
Útját Itália felé vette, hogy onnét Poitiersbe menjen Hilárius
püspökhöz. Útközben értesült róla, hogy az ariánusok Hiláriust is
elűzték Galliából. Márton Milánóban maradt, ahol térítő munkáját
folytatta. Milánóban is az ariánusok akarata érvényesült, kikergették a
városból, mint lázítót.
Márton már kora gyermekkorában foglalkozott a gondolattal, hogy remete
lesz. Milánóból történt elűzése után magányba vonult. Egy szigetre
ment. Insula Gallinariának, Tyúk-szigetnek nevezték azt a
kietlen, kopár földdarabot, ahol másodmagával � egy buzgó pap társával
� bűnbánó, szemlélődő életet kezdett. Élelmüket nagyrészt a szigeten
található növények biztosították. Márton egy alkalommal � mivel nem
ismerte jól a növényeket � mérges gyökeret evett és halálosan
megbetegedett tőle. Nagy fájdalmában Isten segítségét kérte és
betegségéből csodával határos módon felépült.
Szigeti magányában értesült arról, hogy Hilárius száműzetését
Constantius császár megszüntette, így a püspök visszatérhetett
székvárosába, Poitiersbe. Márton 360-ban útra kelt, hogy Galliába
menjen és Hiláriusnak térítő munkájában segítségére legyen.
Remeteélet Galliában
Visszatérése után azt tapasztalta, hogy a kereszténység
Galliában csak a városokban vert gyökeret, a falvakban továbbra is
a pogány hit maradt az uralkodó. Az eredményes térítőmunkához
segítőtársakat
keresett. Poitierstől alig két kilométernyire fekvő kis település,
Ligugé környékén remeteségbe vonult. Sokan csatlakoztak hozzá és
követőivel
hamar benépesült a domboldal. Márton összefogta, szervezte a remeték
életét. Naponta közös imára gyűltek össze. Remetetársait és a
keresztény
hitre készülőket nap mint nap oktatta. Egy idő után felvette a szerpapi
rendet, mert az egyház megkövetelte, hogy egy közösség vezetője
diakónus
vagy áldozópap legyen. Ligugében kialakult egy szerzetesi közösség,
amely pontos szabályok szerint működött. Ruházatuk egyszerű volt,
személyes
tulajdonnal nem rendelkeztek. Imával és munkával teltek napjaik.
A ligugéi szerzetesi közösség szemináriumnak tekinthető, itt
készítették elő a hittérítő munkára a szeminárium lakóit.
Márton élete legfőbb céljának a keresztény hit terjesztését tartotta.
Sokat utazott, térítette a pogányokat, megszervezte a hitközségeket.
Egyházközségeket létesített, amelyek később vallási központokká váltak.
A megtérített vidékekre elküldte tanítványait, hogy folytassák a
keresztény hit megszilárdítását.
Márton csodái
Életét csodák kísérték. Isten így nyilvánította ki, hogy Márton az ő
kiválasztottja. Első csodája Galliában a ligugéi kolostorban történt,
ahol buzgó imával feltámasztott egy meg nem keresztelt hittanulót.
Másik halott feltámasztását is feljegyezték a krónikák. Lupicinusnak �
egy jómódú polgárnak � fiatal rabszolgáját támasztotta fel imájával.
Tours városának püspöke
Apostoli buzgósága, példamutató alázata révén Gallia-szerte ismerték és
tisztelték. Hilárius püspök, akit az egyház később szentté avatott,
368-ban meghalt. Utódául a poitiers-i püspöki székbe Pascentius került.
Három év múlva, 371-ben Mártont Tours püspökévé választották
meg. A püspöki hivatalt alázatossággal viselte, bár megválasztása ellen
tiltakozott. Csellel hívták el szerzetesi közösségéből és szinte az
egész
Tours óhajára került a püspökség élére. Püspökként is egyszerű
életmódot
folytatott.
A 4. század végén a Római Birodalom hatalma meggyengült
és az erős barbár támadások ellen már nem tudott kellő védelmet
biztosítani. Belső ellentmondások is gyengítették a birodalom erejét. A
félelemtől rettegő és megélhetéséért küzdő lakosság az Egyházban látta
megmentőjét, tőle várta sorsának jobbulását. Nagy tiszteletnek
örvendtek az egyház püspökei, híveik atyjuknak tekintették őket.
Márton szerénysége, egyszerűsége és az általa véghezvitt csodák
következtében különös tiszteletnek örvendett. Az új toursi püspök
székhelyén is a régi csendes életmódot kívánta folytatni.
Eredménytelenül. Ezért elhagyta székvárosát és Marmoutierben telepedett
le, ahová csakhamar több fiatal szerzetes követte.
Hittérítő tevékenysége
Márton új helyén folytatta hittérítő munkáját, járta a falvakat,
lerombolta a pogány bálványokat, helyükön templomot épített. Sorra
alapította a kolostorokat, amelyeknek tagjai szintén a kereszténység
terjesztésén munkálkodtak. A kitartó apostoli munka eredményeként
Márton püspök elérte, hogy a toursi egyházmegye területén egyetlen
pogány falu sem akadt. Az egyes falvak lakóit felkeresték és
megtérítették őket. Az isteni Gondviselés csodák tételével segítette őt
munkájában. Ilyen volt az amboisei pogány templom lerombolása. A kőből
épített templom lerombolását az ezzel megbízott pap nem tudta
végrehajtani. Márton
püspök egész éjszaka imádkozott, hogy a pogányságnak ez
a szimbóluma megsemmisüljön. Kérése meghallgatásra talált, a vihar
reggelre ledöntötte a templomot. Máskor egy pogány isten szobra dőlt
le közbenjárására.
A pogány szentélyek helyén emelt a templomokat egy-egy keresztény szent
pártfogása alá helyezte, akiknek tiszteletét meghonosította
és elterjesztette. Így lett Márton püspök Gallia apostola.
Lelkipásztori munkája nem szorítkozott csupán egyházmegyéje területére.
Térített az angersi és lemansi egyházmegyékben is. Emlékét a mai napig
őrzik. Számos helység viseli nevét. Járt Normandiában,
Picardiában és Flandriában is. Az írott források megtörtént tényként
említik, hogy térítő útja során Chartres környékén meggyógyított egy
12 éves néma leányt. Trierben is járt, átutazott Párizson, ahol
ölelésével
egy bélpoklost tisztított meg. Sens vidékén pedig imájával elhárította
a jégesőt. Látogatásánakegyik vidéke Burgundia volt.
Dél-Galliában kevesebb helyen járt, de ismert, hogy részt vett a
bordeauxi zsinaton és Vienneben is időzött. Itt gyógyította meg
Paulinusnak, a későbbi nolai püspöknek a szemét.
Imájával meggyógyította Lycontius birodalmi helytartó ragályos
betegségben szenvedő családtagjait. A helytartó hálából felajánlott
adományát sem saját céljára, sem kolostora részére nem fogadta el. Erre
Lycontius az összeget rabok kiváltására utalta. Rabokat engedett el
Márton imájára Avitianus, az egyik galliai provincia zsarnok
helytartója is. Istentől álmában kapott intésre kegyelmezett meg a
halálra ítélt foglyoknak.
A püspök eljutott a császár udvarába is. I. Valentinianus nem akarta
fogadni, megtiltotta, hogy színe elé bocsássák. Márton
a tilalom ellenére is bejutott a palotába. A császár trónjából lángok
csaptak ki, mire az uralkodó felugrott, a főpap elé sietett és kérését
teljesítette.
Szent Márton halála és temetése
Csodák sora kísérte Márton püspök működését: betegek gyógyítása,
halottak feltámasztása, ördögtől megszállottak megszabadítása volt a
bizonyítéka az ő isteni kiválasztottságának. Fáradhatatlanul dolgozott
a hit terjesztésén még idős korában is. Nyolcvan éves elmúlt, de még
járta a vidéket, látogatta az egyházközségeket. Munkája mellett készült
a nagy útra, várta halála közeledését. Nem a kedves marmoutieri
kolostorában érte a halál, hanem vidéki munkája során Candesben, ahová
az egyházközségben jelentkező viták elsimítására utazott. Visszatérése
előtt gyengének érezte magát, tudta, hogy el kell hagynia
szerzetestársait. Több napig magas lázzal feküdt hamuból készített
fekhelyén. Nem engedte, hogy szalmából vessenek ágyat számára. Szép
imával búcsúzott el az őt körülállóktól. Halála óráján így imádkozott
Istenhez: �Uram, ha népednek még szüksége van rám, nem
vonakodom a munkától." Az Úr azonban szólította és magához hívta egy
vasárnapi napon, 397. november 8-án. Halálhíre futótűzként terjedt el,
Gallia-szerte hatalmas részvétet váltva ki. Néhány nap alatt nagy tömeg
gyűlt össze Candesban. Holttestét több város is magának követelte.
Poitiers
és Tours egyaránt azon volt, hogy náluk helyezzék nyugalomra a
püspököt.
A holttestet vigyázva őrizték. A toursiak az őröket kijátszották, és az
ablakon kiemelték Márton földi maradványait. A Loire folyón csónakban
vitték székvárosába, Toursba.
A város előtti keresztény temetőben temették el november 11én.
Temetésére közel 2000 szerzetes érkezett Toursba és hatalmas tömeg vett
búcsút püspökétől, akit évtizedek alatt szívébe zárt. Sírja fölé
tanítványa, Brictius kápolnát emeltetett.